Adam Zbiejczuk
Adam Zbiejczuk je profesionální poradce pro marketing a konzultant pro on-line komunikaci s veřejností přes sociální sítě LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter a YouTube. Snaží se pomoci firmám proniknout do digitálního světa, najít nejlepší možnosti využití sociálních sítí pro podnikání, aby to mělo kreativní koncept. Cílem je dosažení měřitelných výsledků, které napomohou zvýšit zisk. Adam má elitní reference a zkušenosti z předchozích agentur Ataxo, H1.cz a jako 1. bankovní bloger v ČR pro mBank. Je spolumajitelem online komunikační agentury Influencer.cz, organizátor mezinárodní konference BabelCamp a pravidelných setkání profesionálů okolo sociálních sítí BabelTalk. Má také dlouhodobou publikkační a výukovou činnost.
Jak jste objevil sociální síť LinkedIn, a co Vás na ní zaujalo?
V roce 2005, takže už si to moc nepamatuji. Tehdy to byl spíše takový lepší on-line životopis a moc lidí v ČR tam nebylo, takže jako síť to nemělo nějaký extra potenciál.
Jaké největší hodnoty přináší LinkedInd pro jednotlivce a pro podniky/společnosti?
Na to není určitě nějaká univerzální odpověď, ty hlavní benefity mohou být různé, liší se to podle mnoha kritérií (v jakém pracujete oboru, jak seniorní jste, jinak se na to bude dívat freelancer a jinak zaměstnanec). Samozřejmě se na LinkedIn stále dá dívat (a pro mnoho lidí to tak je) jako na on-line životopis s referencemi, který jim může pomoci najít práci. Mnoho lidí si také cení toho, že díky LinkedInu neztráci přehled o tom, jak se "vyvíjí" jejich kontakty - lze snadno sledovat, jak vaši bývalí kolegové či obchodní partneři mění své pozice (nebo i povolání), což je mnohdy užitečná informace, kterou bychom jinak tak snadno neměli k dispozici. No ale dnes to samozřejmě také znamená možnost sebeprezentace a pro freelancery i firmy budování vlastní značky - s poměrně zajímavým organickým dosahem (primárně prostřednictvím osobních profilů, v případě firem tedy díky interním ambasadorům).
Jak jste se dostal k práci konzultanta a poradce v online komunikaci?
Vždycky mě zajímalo propojovat lidi a projekty, sociální sítě (nebo přesněji Web 2.0) byly tématem mé diplomové práce, pak si mě našli v mBank - a tím se moje kariéra docela rozjela. Byť tam byla moje pozice oficiálně "webmarketing specialist", šlo v podstatě o celkovou on-line komunikaci. A už jsem u toho zůstal.
Které nejčastější chyby dělají firmy v online komunikaci?
Nekomunikují. Buď nereagují, nebo neposlouchají, neumí zpětnou vazbu od klientů využít a pletou si konverzaci s reklamou. Někdy je problémem také sebezahleděnost a nuda.
Jaké metody v online komunikaci prostřednictví sociálních sítí firmám/podnikatelům doporučujete?
Buďte sví a uvěřitelní. Dbejte co možná nejvíce na zákaznickou zkušenost.
Myslíte si, že tato digitální doba a sociální sítě přispívají podnikání?
Ano. Otevírají se úplně nové možnosti, stírají se hranice. Přes všechna "ale" zůstávám poměrně silným technologickým optimistou.
Myslíte si, že influenceři mají velký vliv na zákazníky?
Jak se říká: "To záleží." Někteří influenceři mají velký vliv na některé zákazníky. Což ovšem není nic nového, snaha přiblížit se nějakým způsobem "celebritám" tu byla před 20, 50, 500 lety. Co je samozřejmě nové, je globální dopad globálních influencerů.
Kdybyste měl seřadit nejznámější sociální sítě od nejlepších/nejpřínosnějších po nejméně přínosné, jak by to vypadalo a proč?
To má každý jinak a není na to žádná univerzální odpověď, ani správná. Můj osobní žebříček by se taky odvíjel od toho, "k čemu" je používám... Mám rád Twitter, Facebook i Linkedin - asi v tomto pořadí. Instagram je pro mě hodně osobní, nikoli profesní a ostatní sítě jsou proti tomu hodně upozaděné. Mrzí mě, že některé sítě "nedopadly". Třeba jsem měl moc rád del.icio.us a nebo jsem velmi aktivně používal last.fm a potom 8tracks.com.
Jaké sociální sítě využíváte nejčastěji Vy, a kolik na nich trávíte času denně?
Viz výše: celkový šas bude někde okolo 3-4 hodin denně, a bude to mix TW, FB a LinkedInu.
Adame, děkujeme za rozhovor a na viděnou na festivale! :)
KDE A KDY
můžete řečníka vidět
Hlavní program | 20. listopadu 2021 | 13:00 - 13:45 | LINKEDIN @zbiejczuk |